Dlaczego nie każdy może być youtuberem?
Co trzeci uczeń brytyjskiej szkoły podstawowej marzy o tym, by w przyszłości zostać youtuberem. Dlatego warto wiedzieć, co każdy youtuber umieć powinien?
Co trzeci uczeń brytyjskiej szkoły podstawowej marzy o tym, by w przyszłości zostać youtuberem. Praca internetowych liderów opinii fascynuje dziesiątki osób, które często pytają twórców o to, co zrobić, aby osiągnąć sukces na YouTube? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Z pewnością nie istnieje jedna skuteczna metoda, dzięki której w krótkim czasie uda nam się zdobyć tysiące fanów i trafić do internetowej czołówki – budowanie lojalnej społeczności wymaga czasu, pełnego zaangażowania we wszystkie związane z kanałem aktywności oraz doboru jednolitej tematyki, która zapewni widzom dostęp do wartościowych treści i zachęci do pozostania z twórcą na dłużej. Możemy jednak mówić o pewnych cechach osobowości, czy zestawie umiejętności, które ułatwiają profesjonalną działalność na tej platformie. Co każdy youtuber umieć powinien?
Każdy zawód, a praca youtubera jest rozważana w takiej właśnie kategorii, wymaga pewnych kwalifikacji. Inaczej niż w przypadku lekarza, architekta, grafika, czy programisty – w tym przypadku nie jest wymagane ukończenie określonych studiów i zrealizowanie praktycznych kursów. Niemniej jednak nie wszyscy, którzy marzą o karierze na YouTube, potrafią to marzenie spełnić. Zastanówmy się, gdzie kryje się tajemnica sukcesu Twórców!
Twórca twórcy nie równy
Po pierwsze, należy zwrócić uwagę na rozróżnienie twórców ze względu na format, czy konwencję jaką wybierają. Innego wkładu pracy wymaga nagranie vloga, a zupełnie innego przygotowanie filmu z fabułą, opartego o scenariusz uwzględniający kilka różnych lokalizacji i bohaterów.
Ci, którzy filmy robią często i publikują regularnie, skupiając się również na zaawansowanym montażu, potrzebują większej wytrzymałości psychicznej i umiejętności pracy pod presją czasu. Są też twórcy, których filmy pojawiają się raz lub kilka razy w miesiącu, ale są na tyle złożone, że wymagają zaangażowania całego zaplecza ludzi. W tym wypadku youtuber musi posiadać wiele umiejętności, np. organizacyjnych.
- zauważa Maciej Ejsmont, na YouTube znany jako Sheo.
Często zdarza się, że Twórca, szczególnie na początku swojej ścieżki, pełni rolę zarówno scenarzysty, operatora, jak i montażysty. Zdobycie takiego pakietu kompetencji wymaga czasu i pracy, ale praktyka czyni mistrza. Zasada jest prosta – im więcej czasu poświęcasz na tworzenie wideo, tym większej nabierasz wprawy i z czasem tworzysz coraz lepsze jakościowo i merytorycznie treści.
Znajdź swoje miejsce na YouTube
Myślisz, że na YouTube było już wszystko? Nic bardziej mylnego. Oczywiście dziś znacznie trudniej jest o oryginalność, niż kilka lat temu. Konkurencja jest duża, a tworzenie kalki z istniejących już kanałów to kiepski sposób na przyciągnięcie widzów.
Podstawą jest wyobraźnia i kreatywność. Przed uruchomieniem nowego kanału warto zrobić research i wstrzelić się z czymś nowym, nie powielać schematów. Wtedy nasza szansa na sukces wzrasta.
– radzą twórcy kanału Jelenie Jaja.
Dobry pomysł to połowa sukcesu, ale nawet najbardziej twórczy youtuber musi się kiedyś zmierzyć z brakiem weny. Skąd zatem czerpać inspirację do działania? Ciekawość świata, zgłębianie tematów z obszaru swoich zainteresowań i uważne obserwowanie bieżących zdarzeń – to sposoby na stałe podsycanie zapału do dalszej pracy i unikanie wypalenia.
Youtuber powinien śledzić najnowsze trendy, nie tylko w wideo, ale również w modzie, czy muzyce, by potem móc, w przypadku kanałów rozrywkowych takich jak nasz, parodiować je i przedstawiać w krzywym zwierciadle.
– mówi Nadia, ½ kanału Beksy.
Ważna jest znajomość YouTube
Jeśli decydujesz się na działania na YouTube, powinieneś dobrze poznać swoje „miejsce pracy”. Ważne jest, żeby zrozumieć prawa, jakimi rządzi się ta platforma. Ma to znaczenie, jeśli mówimy o zwyczajach dotyczących współpracy twórców, czy ich kontaktów z odbiorcami, jak i w kontekście technicznych aspektów działania.
Odpowiednie zoptymalizowanie kanału pomaga zwiększyć jego przyrosty zarówno jeśli chodzi o nowych subskrybentów, jak i wyświetlenia. Korzystając z narzędzi, jakie daje serwis, możemy wpływać na pozycjonowanie kanału i materiałów w wyszukiwarce, czy zwiększyć zaangażowanie widzów
Liczy się każdy szczegół, m.in. tytuł, opis, słowa kluczowe, czy ekrany końcowe. Znajomość mechanizmów YouTube pozwoli nawet kilkakrotnie zwiększyć dotarcie materiałów do potencjalnych subskrybentów.
Nie ma drogi na skróty
Budowanie lojalnej społeczności wymaga czasu. Żeby przekonać do siebie odbiorców, Twórca musi zaproponować im jakąś wartość – może ich edukować w jakiejś dziedzinie, albo dostarczać rozrywki. Jeśli to, co publikuje jest atrakcyjne dla widzów, z pewnością dadzą mu o tym znać i poproszą o więcej. Nie znaczy to jednak, że po drugim filmie, który nie rozszedł się po sieci viralowo, należy schować kamerkę do szuflady.
Twórcy nie powinni bać się ryzyka i eksperymentowania z formatami. Muszą być też wytrwali, często w wielogodzinnej pracy.
– dodaje Sheo.
Warto zatem próbować, próbować i jeszcze raz próbować, ale za cel postawić sobie tworzenie dobrych treści, a nie jedynie podbicie licznika subskrypcji. Ważne są: autentyczność, kreatywność, pasja, ale także dobre relacje z kamerą.
Koniecznie trzeba pozostawić wstyd i niepewność poza kadrem. Chętniej ogląda się osoby, które czują się przed kamerą jak ryba w wodzie i nie krępuje ich jej obecność.
– dodaje Nadia Długosz.
Chcesz podjąć z nami współpracę?
Jeżeli chcesz dołączyć do naszej sieci lub podjąć współpracę z danym twórcą – wystarczy, że napiszesz do nas wiadomość!