Żółty dolar na YouTube - co musisz wiedzieć?

Żaden YouTuber nie chce zobaczyć pod swoim filmem żółtego dolara. Co oznacza ten symbol? Jaka może być przyczyna jego pojawienia się? Jakie mogą być konsekwencje dla kanału? Tego dowiecie się z poniższego artykułu.

Co trzeba zrobić, żeby zarabiać na YouTube?

Ikona dolara pojawiająca się przy materiale, który został opublikowany na YouTubie, oznacza możliwość zarabiania na filmie poprzez monetyzację. Nie każdy twórca ma jednak taką opcję. YouTube ma określone wytyczne dotyczące kanałów, których właściciele chcieliby zacząć monetyzować swoją twórczość.

Aby zarabiać z publikacji filmów na YouTubie, niezbędne jest dołączenie do programu partnerskiego. Aby to zrobić, trzeba spełniać wymagania, które narzuca platforma. Jest to między innymi:

  • Brak aktywnych ostrzeżeń o naruszeniu wytycznych dla społeczności,
  • Mieszkanie w kraju, w którym program partnerski YouTube’a jest dostępny,
  • Włączona weryfikacja dwuetapowa,
  • Aktywne konto AdSense,
  • Zebranie 1000 subskrybentów oraz 4 tys. godzin czasu oglądania publicznych filmów w ciągu ostatnich 12 miesięcy lub 1000 subskrybentów oraz 10 milionów wyświetleń Shortsów w ciągu ostatnich 90 dni.

Jeżeli kanał spełnia wszystkie wytyczne, właściciel może przesłać zgłoszenie do udziału w programie. Po otrzymaniu zgłoszenia YouTube przeprowadza standardowy proces weryfikacji, podczas którego sprawdza, czy treści nie naruszają zasad i wytycznych. Jeżeli platforma nie ma zastrzeżeń do treści i całego kanału przyjmuje go do swojego programu, który daje twórcom udział w przychodach z reklam wyświetlanych w ich treściach.

Co oznacza żółty dolar?

Ikona dolara pojawiająca się pod filmem może mieć różne kolory, zależnie od możliwości zarabiania na danym materiale. Po weryfikacji najczęściej można zobaczyć ikonę w jednym z trzech kolorów:

Zielony - oznacza, że film nie ma nałożonych ograniczeń i może być w pełni monetyzowany. Jest to informacja, która potwierdza, że film jest uznany za odpowiedni dla większości reklamodawców, a same reklamy mogą być wyświetlane przed, w trakcie lub po filmie.

Żółty - oznacza, że potencjał zarobkowy z przesłanego wideo jest ograniczony. Reklamy w takich materiałach mogą być wyświetlane wybiórczo lub mogą nie pojawiać się wcale. Od oznaczenia filmu żółtym dolarem twórca może się odwołać i poprosić o ponowne sprawdzenie lub ma możliwość jego edycji. Jednak warto wspomnieć, że edycja materiału w YouTube Studio po przesłaniu prośby o ręczne sprawdzenie filmu nie będzie w stanie już nic zmienić. Dlatego zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie znalezienie przyczyny ograniczenia wcześniej i dopiero po wycięciu lub poprawieniu problematycznego fragmentu wystąpienie do platformy o sprawdzenie. Takie działanie umożliwi przywrócenie monetyzacji.

Czerwony - oznacza, że pod filmem została wyłączona monetyzacja i twórca nie może zarabiać na tym materiale, ze względu na roszczenie dotyczące praw autorskich. W większości takich przypadków zarabianie na treści jest przejmowane przez stronę wnoszącą roszczenie.

Przyczyny otrzymania żółtego dolara

Może być wiele przyczyn, przez które materiał przesłany na YouTube’a otrzymał po weryfikacji żółtego dolara. Jednak najczęstsze powody to:

  • wulgaryzmy pojawiające się w filmie,
  • mowa nienawiści (np. obraźliwe słowa skierowane do konkretnej grupy osób),
  • żarty o charakterze seksualnym,
  • przedstawianie sytuacji niebezpiecznych i/lub zagrażających życiu (nie tylko pokazane, czy dokładnie opisane, ale również te pozostawione w domyśle),
  • poruszanie tematów kontrowersyjnych wydarzeń,
  • znęcanie się nad osobami nieletnimi i drastyczne sytuacje z ich udziałem,
  • nieodpowiednie przedstawianie zagadnień związanych ze zdrowiem psychicznym,

Warto podkreślić, że platforma nie tylko sprawdza treść filmu, który jest przesyłany, ale również miniaturę, tytuł czy opis, które zostały do niego dodane. Dlatego ważne jest, aby każdy z tych elementów był zgody z wytycznymi YouTube’a. 

Konsekwencje otrzymania żółtego dolara 

Największą i najbardziej odczuwalną konsekwencją otrzymania żółtego dolara jest dla YouTubera ograniczenie monetyzacji danego materiału. Marki mogą zrezygnować z reklam przy treściach, które nie są zgodne z wytycznymi platformy. To oznacza, że film może generować znacznie mniejsze przychody w porównaniu z tymi, które po weryfikacji otrzymały ikonę zielonego dolara. 

Co zrobić, żeby nie dostać żółtego dolara?

Najważniejszą zasadą, która pomaga uniknąć żółtego dolara, jest stosowanie się do wytycznych dla społeczności, które stworzyła platforma. Znajomość i zrozumienie zasad, które panują na YouTubie, zminimalizuje ryzyko ich złamania, a co za tym idzie również demonetyzacji przesyłanych treści.  

Ważne są również pierwsze minuty całego filmu. Platforma kładzie duży nacisk na to, aby zwłaszcza na początku materiału nie pojawiały się treści, które łamią lub potencjalnie balansują na krawędzi regulaminu. Obecność fragmentu, który łamie wytyczne w pierwszych minutach filmu, często zamyka możliwość odwołania się (nawet jeżeli zostanie nałożona cenzura, a reszta nagrania jest prawidłowa). Należy także pamiętać, że cenzura nie daje gwarancji braku nałożenia ograniczenia, a jedynie może zmniejszyć jego ryzyko.

Oczywiście nie zawsze decyzja o przyznaniu żółtego dolara jest prawidłowa. Zdarza się, że przez pomyłkę algorytmu otrzymują go filmy, które nie złamały regulaminu. W takiej sytuacji twórca ma możliwość odwołania się, co sprawia, że film trafia do ponownej weryfikacji. Gdy treść otrzyma pozytywną ocenę i zielonego dolara, twórca ma możliwość zarabiania na tym materiale.

Jeśli potrzebujesz fachowego doradztwa w zakresie zarabiania na YouTubie, możesz skorzystać z usług wyspecjalizowanego partnera YouTube, takiego jak Lifetube. Nasz dział pomocy technicznej zjadł zęby na żółtych dolarach i innych trudnościach spotykających twórców na tej platformie i chętnie wesprze Cię swoim doświadczeniem. Żeby nawiązać z nami współpracę, wypełnij formularz kontaktowy tutaj.

Chcesz podjąć z nami współpracę?

Jeżeli chcesz dołączyć do naszej sieci lub podjąć współpracę z danym twórcą – wystarczy, że napiszesz do nas wiadomość!