Jak zwiększyć wyświetlenia na YouTubie?
YouTube jest obecnie królem contentu wideo w sieci. Jako platforma rozwija się prężnie z roku na rok coraz bardziej, zarówno pod kątem zasięgów jak również liczby twórców i nowych kanałów trafiających do zróżnicowanego targetu wiekowego. Ze względu na rosnącą konkurencję coraz trudniej jest się wyróżniać i zwiększać swoje wyświetlenia na YT, ale jest kilka sposobów, które mogą to ułatwić.
Dynamiczny rozwój platformy sprawia, że konkurencyjność treści wzrasta w każdej kategorii tematycznej, a uwaga odbiorcy na platformie stanowi największą formę wynagrodzenia dla twórcy. To dzięki niej kanały i youtuberzy mogą się rozwijać. Sama platforma musiała również dostosować się do tej konkurencyjności i w odpowiedni sposób dystrybuować treści, polegając na algorytmach polecania, dzięki którym mówiąc kolokwialnie, do odpowiedniego użytkownika trafia odpowiedni content. Jeżeli na stronie głównej widzimy miniatury filmów, które odpowiadają naszym zainteresowaniom, to chętniej w nie klikniemy, przedłużając w ten sposób czas, który spędzamy na platformie.
Jak ważny jest watchtime na YouTubie?
„Czas” w kontekście optymalizacji działań na YouTube, to słowo klucz, bo to właśnie czas oglądania, czyli watchtime, jest najważniejszym wskaźnikiem satysfakcji odbiorcy. Między innymi na podstawie czasu, spędzonego z danym filmem, algorytmy polecania treści decydują o tym czy warto polecić ten materiał szerszemu gronu odbiorców, czy też nie. „Kaloryczność” pojedynczego wyświetlenia na YouTube jest więc niezwykle ważna. Dużo bardziej wartościowe jest 1 wyświetlenie, w ramach którego widz obejrzał 60% całości materiału, niż 10 wyświetleń, w ramach których widzowie przeklikiwali się na kolejny film oglądając jedynie 5% treści. Miara uwagi odbiorcy pełni również na platformie funkcję pewnego zabezpieczenia, które tak naprawdę weryfikuje „wiarygodność” treści względem jej miniatury i tytułu. Mówiąc krótko, chroni widzów przed bezwartościowym clickbaitem, który może zmylić i wprowadzać w błąd.
YouTube Studio
YouTube oferuje twórcom niezwykle rozbudowane narzędzia analityczne, wyprzedzając na tym polu konkurencję. Dzięki YT Studio możemy m.in.: przyjrzeć się ogólnej kondycji kanału, dokładnie przeanalizować każdy z filmów, sprawdzić jak długo widzowie oglądali materiały, czy zasubskrybowali kanał podczas oglądania, w którym momencie decydowali się wyłączyć film, jakie inne treści na platformie oglądają, w jakim są wieku oraz z jakiego kraju pochodzi dane wyświetlenie. Chociaż czynników, które wpływają na to, w jaki sposób treści są rekomendowane jest wiele, to trzeba pamiętać o tym, że waga poszczególnych składowych różni się w zależności od tego, na jakim etapie rozwoju znajduje się kanał.
Miniatury na YouTubie
Twórcy powinni zadbać przede wszystkim o to, aby miniatura wyróżniała się na tle „konkurencji”, aby była przejrzysta, stanowiła nośnik emocji lub informacji. Warto też zadbać o charakterystyczny dla kanału branding, rozumiany jako określony układ graficzny lub kolorystyka. Dzięki temu regularny odbiorca, widząc miniaturę, od razu rozpozna, z którego kanału pochodzi. W procesie tworzenia miniatur warto też przyjąć perspektywę odbiorcy i zadać sobie pytanie „W jakie miniatury ja zazwyczaj klikam?”. Może to stanowić cenną lekcję, która wpłynie na ostateczny kształt miniaturek naszych materiałów. Tytuły powinny zawsze stanowić uzupełnienie komunikatu graficznego w formie tekstowej. Jeżeli na miniaturze umieszczony jest jakiś napis, to tytuł nie powinien stanowić jego duplikatu. Starajmy się rozbudowywać komunikat i za pośrednictwem tych dwóch składowych przekazać odbiorcy jak największą porcję informacji i zachęcić go do obejrzenia naszego materiału.
Jak działa algorytm YouTube'a?
Algorytmy platformy wiedzą, do jakich widzów trafiły poprzednie filmy, jakiego typu treści oglądają oni najczęściej, jakie pomijają, w jakim są wieku i na jakim typie urządzenia używają YouTube’a. Odbiorcy platformy są profilowani na podstawie wielu czynników. Mając o nich wiedzę, algorytmy zaraz po publikacji filmu potrafią ocenić, jakim widzom powinni zarekomendować dany materiał, a jakim nie. Dlatego, tworząc content, odbiorca cały czas powinien stanowić główny punkt uwagi. Twórca musi wiedzieć, jaka seria filmów, czy też, jaka tematyka spodobały się jego dotychczasowym widzom i traktować to jako drogowskaz do tworzenia następnych treści.
Klikalność treści obok czasu oglądania stanowi kluczową metrykę, która wpływa bezpośrednio na to, w jaki sposób algorytm będzie reagował na filmy.
Przeglądając stronę główną YouTube’a, obserwujemy tytuły i miniatury filmów. Za ich pośrednictwem walczymy o kluczową na platformie uwagę widza. Nie oznacza to jednak w żadnym wypadku, że wygrywa tutaj ten, kto krzyczy najgłośniej. Miniatury i tytuły powinny być zawsze dostosowane do oczekiwań widzów. W młodszym targecie wiekowym lepiej performować mogą mocno nasycone barwami i ekspresją miniatury, a w wypadku dojrzalszego odbiorcy bardziej stonowane i uporządkowane, odwołujące się do tematyki filmu.
Część zasad, by zwiększyć wyświetlenia na YouTubie, pozostaje taka sama, nawet przy bardzo odmiennej grupie docelowej. Warto regularnie obserwować wyniki swoich materiałów, testować nowe rozwiązania i wprowadzać optymalizacje dopasowane do potrzeb kanału.
Tekst pierwotnie ukazał się na łamach 21 numeru magazynu „Social Media Manager”.
Chcesz podjąć z nami współpracę?
Jeżeli chcesz dołączyć do naszej sieci lub podjąć współpracę z danym twórcą – wystarczy, że napiszesz do nas wiadomość!