Baza wiedzy / najlepsze praktyki

Profesjonalny influencer vs „wanna-be”

Influencer w dzisiejszych czasach stał się zawodem pożądanym. Już najmłodsi użytkownicy internetu marzą o karierze na YouTube, Instagramie czy TikToku (czyt. “1 of 5 British children want a career as social media influencers”). Praca influencera wielu ludziom kojarzy się wyłącznie z nieustającymi wakacjami, współpracą ze światowymi markami i świetną zabawą. Ci, którzy aspirują, by wejść do świata influencer marketingu, często nie mają świadomości, na czym polega praca profesjonalnego influencera, ponieważ motywuje ich jedynie wizja szybkiego zarobku. Na czym więc polega różnica między profesjonalnym influencerem a “wanna-be influencerem”?

INFLUENCER + MARKETING

Mówiąc o dynamicznie rozwijającym się rynku influencer marketingu, warto wiedzieć, kim jest influencer. Taka osoba musi posiadać trzy kluczowe wartości:

  • wizerunek – jest osobą fizyczną, nie redakcją czy portalem,
  • zasięg, czyli społeczność, do której docierają jego materiały,
  • konkretny kanał komunikacji, w którym publikuje treści – może to być kanał na YouTube, ale też konto na Instagramie czy po prostu blog z autorskimi tekstami.

Kim jest influencer

Na podstawie tych trzech nierozłącznych cech marki, które tworzą kampanie, współpracują z twórcami w ramach influencer marketingu

O influencer marketingu często mówi się, jak o zjawisku nowym, ale stosunkowo nowa jest jedynie jego skala i sposób, w jaki „ludzie wpływowi” docierają do swoich odbiorców. Sam mechanizm wykorzystania osób rozpoznawalnych w kampaniach reklamowych, tworzenia ambasadorów marek (znany również, jako endorsement marketing) i kluczowych liderów opinii ma się dobrze od dawna. Influencer marketing możemy bowiem rozumieć jako wszystkie działania marketingowe oparte na rekomendacjach jednostek istotnych dla danej grupy odbiorców. Nie tyle specjalistów w danej dziedzinie, co osób w danej grupie znanych, budzących zaufanie i stanowiących dla tej grupy pewien autorytet – czyli właśnie influencerów.

INFLUENCER PRO VS “WANNA-BE”

Na początku warto powiedzieć o najważniejszej różnicy – influencerzy profesjonalni mają realnych i zaangażowanych odbiorców, a “influencerzy wanna-be” nierzadko kupują lajki, instalują boty i dopuszczają się oszustw w statystykach. Wiąże się to bezpośrednio z tym, że nieprofesjonalni influencerzy stawiają na ilość, a nie jakość swoich odbiorców. Influencerzy pro mają nad sobą sztab ludzi, którzy pomagają i koordynują ich pracę, w tym własnego profesjonalnego managera. Manager dzięki doświadczeniu biznesowemu i marketingowemu optymalizuje działania influencera, sporządza umowy, faktury i raporty. “Influencerzy wanna-be” sami koordynują swoją pracę, często nie pilnując terminów, nie prowadząc odpowiedniej dokumentacji, co wynika z małej wiedzy z zakresu marketingu i braku doświadczenia w podobnych obszarach. Agencje influencer marketingu, które zapewniają opiekę profesjonalnym influencerom, dbają o nieustanne mierzenie efektywności, przeprowadzają dogłębną analitykę i opracowują strategie antykryzysowe, zapewniając bezpieczeństwo działaniom marketingowym. Warto znać różnice między funkcjonowaniem profesjonalnych, angażujących influencerów a “instamodelkami”.

PRO

VS

WANNA-BE

Kilka poziomów weryfikacji Boty, fraudy, mass-follow
Nadzór strategów, mediowców i kreatywnych Krótkoterminowa i wąska perspektywa
Koordynacja przez profesjonalnego managera Samodzielne „pilnowanie” świadczeń i terminów
Doświadczenie biznesowe i marketingowe Brak zrozumienia procesów i wymagań
Rzetelna, pogłębiona analityka Intuicja, brak lub niekompletne dane
Umowy, fakturowanie, raporty Brak
Możliwość „zamiany” influencera Wszystko „na jedną kartę” = wysokie ryzyko
Strategie antykryzysowe Nieprzewidywalność, potencjalne kryzysy
Influencerzy „Instamodelki”

JAK DOBRAĆ ODPOWIEDNIEGO INFLUENCERA?

Dobry research powinien być pierwszym krokiem w planowaniu działań. Wyręczyć może nas w tym sieć partnerska, zrzeszająca influencerów z wielu segmentów.

W doborze influencerów dla marki ważne są trzy podstawowe kryteria:

Zasięg – Patrząc na “zasięg” influencera, należy sprawdzić więc nie tylko liczbę subskrypcji (zaangażowaną społeczność), średnią liczbę wyświetleń pojedynczych filmów, ale i średni czas ich trwania (tzw. watchtime) oraz demografię widowni (kto odpowiada za większość wyświetleń). Poznawszy te wartości, warto sprawdzić również wskaźnik zaangażowania – tzw. engagement rate danego influencera. Jest to suma wszystkich interakcji (łapki, komentarze, udostępnienia) podzielona przez zasięg (czyli liczbę wyświetleń lub subskrybentów zależnie od rodzaju pomiaru) i wyrażona w procentach.

Produkcja – Wybór influencera pod względem tematyki, formatu i jakości produkowanych treści (od prostych działań w social mediach po profesjonalne i angażujące treści) będą miały kluczowe znaczenie dla finalnych “kreacji” w ramach kampanii marki.

Wizerunek – Wizerunek samego influencera – “zwykły” czy “premium”, kontrowersyjny czy nieskazitelny, ekspert czy nowicjusz. Sytuacja idealna zakłada, że możemy pozwolić sobie na współpracę długofalową, dzięki której influencer będzie ewoluował wspólnie z naszą marką. Oznacza to, że od “zwykłego nowicjusza” w kategorii naszych produktów (np. butów do biegania), z czasem stanie się premium ekspertem w ich temacie (np. przebiegnie w nich maraton), a jego rekomendacja znacznie zyska na wiarygodności.

Przy doborze odpowiedniego influencera ważne jest też zaufanie. Jeśli cele kampanii są wyznaczone, jej realizacja, tj. kreacja, powinna pozostać w rękach influencera. Tylko on zna swoich odbiorców od podszewki, wie jak sprawnie zdobyć ich przychylność i zrealizować kampanię, która będzie autentyczna (a co za tym idzie – bardzo skuteczna). Z kolei strategia i dystrybucja treści powinna zostać powierzona ekspertom, którzy specjalizują się w YouTube, jego algorytmach i niuansach i doskonale znają się na influencer marketingu. Takie podejście pozwoli na odniesienie największego sukcesu i stworzenie sytuacji win-win-win.

Więcej na temat doboru influencerów znajdziesz tu: Jak dobrać idealnego influencera do Twojej marki?

Masz potrzebę pogłębienia wiedzy z zakresu influencer marketingu? Chciałbyś lepiej wyszkolić zespół? Nasi eksperci są do dyspozycji! Umów się z nami na spotkanie – oferujemy najbardziej profesjonalną wiedzę na temat współpracy z influencerami: wspolpraca@lifetube.pl

 

Autor
Katarzyna Krukar
Podziel się

RAPORT

„6 kategorii 11 000 różnic”

NAJWIĘKSZA ANALIZA polskiego youtube’a

11 511
przeanalizowanych wideo

6 kategorii youtuberów
21 eksperckich komentarzy
17 case studies
104 strony

Pobierz
Pobierz raport
Raport

Influencer marketing na YouTube

Największa analiza wideo polskich twórców

11 151 przeanalizowanych wideo
6 kategorii YouTube
21 eksperckich komentarzy
17 case studies
106 stron

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu. Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego serwisu wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w polityce prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki lub opuszczenie serwisu.

OK