Influencer marketing

Skoro wszędzie słyszymy o rosnącym rynku influencer marketingu, to warto wyjaśnić, czym on właściwie jest i jak można go wykorzystać w swojej marce.

Popularność twórców internetowych i rynek influencer marketingu stale rosną. Według danych Influencer Marketing Hub rynek wzrósł z 1,7 mld USD w 2016 r. do 9,7 mld USD w 2020 roku. W 2021 r. wartość rynku wyniosła 13,8 mld USD. Przewiduje się, że w tym roku branża urośnie do wartości 16,4 miliarda dolarów. Skoro wszędzie słyszymy o rosnącym rynku, to warto wyjaśnić, czym on właściwie jest i jak można wykorzystać go wykorzystać w swojej marce.

Co to znaczy influencer?

Mówiąc o influencer marketingu, warto zacząć od tego, kim są influencerzy. W największym uproszczeniu są to liderzy opinii, którzy tworzą materiały w mediach społecznościowych i zbierają wokół siebie widzów. To, co odróżnia influencerów od celebrytów, to przede wszystkim kontakt z widzami i społeczność. Celebryta kojarzy nam się z kimś niedostępnym, kimś, kogo podziwiamy, ale nie jesteśmy w stanie nawiązać z nim relacji. Celebryta łapie uwagę i posiada wizerunek, do którego chcemy aspirować. Influencerzy przypominają bardziej przyjaciół. Mają bliższą relację ze swoimi fanami i często wchodzą z nimi w interakcję np. za pomocą live’ów lub filmów Q&A. Odbiorcy mogą się z nimi utożsamiać, a będąc członkiem społeczności, zaspokajają potrzebę afiliacji. Dodatkowo tradycyjnie rozumiani celebryci mają rozpoznawalność zbudowaną w mediach, ale nie posiadają własnej społeczności, w przeciwieństwie do influencerów.

Po co nam Influencerzy?

To pytanie nasuwa się pewnie dużej liczbie osób, a odpowiedź jest banalnie prosta. Influencerzy dostarczają nam rozrywki, są także źródłem inspiracji, również w kwestii wyborów zakupowych. Według badania przeprowadzonego przez IQS aż 83% badanych deklaruje, że śledzi influencerów głównie dla rozrywki. Ponad połowa (53%) poszukuje także informacji i recenzji o produktach i usługach, a 48% chce być na bieżąco z tym, co się dzieje. 40% badanych przyznało również, że obserwuje influencerów, bo są zainteresowani ich życiem. Bez treści, które udostępniają influencerzy w sieci, prawdopodobnie nie spędzalibyśmy na nich tyle czasu. Media społecznościowe przypominają w pewnym stopniu telewizję, ale tu nie ma określonego programu i godzin nadawania. Każdy może znaleźć coś dla siebie i obejrzeć to w dowolnym momencie. Czy wyobrażacie sobie popularne platformy społecznościowe bez obecności influencerów i ich treści? My nie :)

Czym jest influencer marketing?

Skoro ustaliliśmy już, kim są influencerzy, to teraz czas na rozwiązanie zagadki, czym jest influencer marketing . Ogólnie mówiąc, są to działania marketingowe, opierające się na współpracy z twórcą lub grupą influencerów. Taka współpraca może przybierać różne formy, a wraz z rozwojem influencer marketingu wachlarz możliwości ciągle się poszerza.

Formy współpracy z influencerem

Na początku współprace opierały się głównie na lokowaniach produktu na profilach twórców. Zdecydowanym plusem takiej formy współpracy jest to, że nie zawsze wymaga tworzenia skomplikowanych strategii marketingowych ani ogromnych nakładów finansowych. Lokowanie może przybierać różne formy – od testów, po umieszczanie produktu jako element wystroju w kadrze. Taka współpraca sprawia, że produkt w oczach konsumentów jest bardziej wiarygodny i naturalnie kojarzy się z danym influencerem. Popularność influencer marketingu sprawiła, że pojawiły się nowe możliwości współpracy, takie jak: materiały sponsorowane, programy ambasadorskie czy produkty sygnowane wizerunkiem danego influencera. Ostatnio coraz większą popularnością cieszą się również wspólne produkty tworzone przez marki i influencerów. Czy to cała lista możliwości, jakie oferuje nam influencer marketing? Zdecydowanie nie! Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak dużo możliwości oferuje influencer marketing, wystarczy wejść na stronę, która powstała we współpracy z całą branżą: lista świadczeń influencerów.

Działanie influencer marketingu

Konsumpcja mediów tradycyjnych w Polsce na przestrzeni lat ciągle spada. W grupie wiekowej 16-24 dzienny czas oglądania telewizji spadł o 20% w ciągu ostatnich 4. lat. Ciekawy jest też fakt, że aż 93% osób, które oglądają telewizję, w przerwie na reklamy przegląda treści na swoim smartfonie. Ze względu na zmniejszające się zainteresowanie mediami tradycyjnymi, również emitowane tam reklamy przestały być tak efektywne, jak kiedyś. Naturalne wydaje się więc, że reklamodawcy dostrzegli nowy potencjał w mediach społecznościowych. W końcu, według badania przeprowadzonego przez IQS, aż 96% badanych w wieku 12-55 śledzi przynajmniej jednego influencera. Dodatkowo aż 74% ankietowanych podejmuje decyzje zakupowe za namową twórcy internetowego. To zainteresowanie potwierdza fakt, że kampanie z influencerami generują nawet 6 razy lepsze efekty niż tradycyjne narzędzia digitalowe i 3,5 razy niższy koszt dotarcia.

Ile kosztuje promowanie przez influencera?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale jedno jest pewne – influencer marketing jest różnorodny i elastyczny. Z jednej strony współpracować z influencerami mogą ogromne, międzynarodowe marki, a z drugiej jest to też idealne rozwiązanie dla mniejszych firm, które dysponują o wiele bardziej okrojonym budżetem. Możemy jednak określić średnie wydatki, jakie ponoszą firmy, które wykorzystują kampanie influencer marketing w swoich strategiach. Według danych agencji LTTM, która w 2021 roku zrealizowała łącznie 2505 współprac, średnio za jedną realizację z youtuberem reklamodawca płacił średnio 18,8 tys. zł. Jednak to nie jest kwota, którą każda marka musi wydać, aby zacząć współpracować z influencerem.

Co promują Influencerzy?

Różnorodność contentu, jaki tworzą influencerzy, pozwala na współpracę z markami z praktycznie każdej branży. Miejsce dla siebie znajdzie każda firma. Ważne jest jednak, aby do współpracy dobrała twórcę, którego content wpisuje się w jej wartości, a także, żeby docierał on do wybranej grupy docelowej. Bardzo często z influencer marketingu korzystają marki związane z branżą beauty, fashion czy FMCG i nawet HORECA, ale tak naprawdę ciężko znaleźć branżę, która nie wykorzystała influencer marketingu w swojej strategii.

Co daje influencer marketing?

Wzrost zasięgów influencerów i coraz nowsze formy współpracy umacniają pozycję influencer marketingu w świecie reklamy. Jest to narzędzie, które ciągle ewoluuje i dostosowuje się do potrzeb rynku. Jeżeli chcemy osiągnąć zadowalające rezultaty z danej kampanii reklamowej, nie powinniśmy go pomijać. Współpraca z twórcą to przede wszystkim idealna forma promocji marki. Jego skuteczność potwierdzają coraz bardziej spektakularne działania oraz ich wyniki. Wykorzystanie influencer marketingu pozwala na elastyczność i różnorodność w możliwościach współpracy. Reklamodawca decyduje, czy chce skorzystać z jednorazowego lokowania produktu, długofalowego programu ambasadorskiego czy stałej współpracy, bądź wykorzystania wizerunku twórcy okazyjnie w tworzeniu kanału marki. Każde z tych działań może przynieść wiele korzyści nie tylko dla wizerunku, ale również sprzedaży produktów. Influencer marketing oszczędza nie tylko pieniądze, ale również czas. Reklamodawca nie musi przygotowywać materiałów reklamowych, organizować planu zdjęciowego, czy koordynować grafiki – odpowiednim wyeksponowaniem produktu zajmie się influencer. Dodatkowo influencerzy są dla odbiorców liderami opinii. Ich rekomendacje czy polecenia są bardziej wartościowe niż anonimowych osób w internecie. Lokowanie produktu na profilu twórcy zwiększa wiarygodność, przez co więcej, osób może zdecydować się na jego zakup.

Chcesz podjąć z nami współpracę?

Jeżeli chcesz dołączyć do naszej sieci lub podjąć współpracę z danym twórcą – wystarczy, że napiszesz do nas wiadomość!