Jak wybrać influencera do współpracy?

Dobrze dobrany influencer z całą pewnością wzmacnia zarówno wiarygodność jak i zasięg marki. Dla tych, którzy jeszcze nie zdecydowali się na współpracę z influencerami, bo nie potrafią znaleźć twórcy, który najlepiej wpisuje się w koncepcję ich marki, przygotowaliśmy krótki poradnik.

Dobrze dobrany influencer z całą pewnością wzmacnia zarówno wiarygodność jak i zasięg marki. Według Econsultancy 73% marketerów uważa, że dopasowanie odpowiedniego influencera do marki to jedno z największych wyzwań. Dla tych, którzy jeszcze nie zdecydowali się na współpracę z influencerami, bo nie potrafią znaleźć twórcy, który najlepiej wpisuje się w koncepcję ich marki, przygotowaliśmy krótki poradnik. O tych krokach nie można zapomnieć, jeśli chcemy stworzyć duet doskonały!

Potencjał twórców internetowych

Jednym z podstawowych błędów, jakie popełniają marki, stawiając pierwsze kroki w influencer marketingu, jest przyjmowanie bardzo wąskiej perspektywy w doborze twórcy do kampanii. Klient, który zgłasza się przykładowo do sieci partnerskiej, często ma już pewną wizję tego, kto do planowanej kreacji będzie najlepiej pasował. Oczywiście nie ma nic złego w byciu zdecydowanym i konkretnym, pod warunkiem że ta pewność uzasadniona jest ugruntowaną wiedzą na temat mediów społecznościowych i znajomością twórców. Wiele marek skupia swoje zainteresowanie wokół największych influencerów, których twarze znają z mediów. Rynek jest jednak znacznie większy, a wśród ogromnej społeczności youtuberów funkcjonują nie tylko topowe gwiazdy, ale także średnio zasięgowi twórcy, którzy tworzą treści na równie wysokim poziomie. Dobry research powinien być pierwszym krokiem w planowaniu działań. Wyręczyć może nas w tym sieć partnerska, zrzeszająca influencerów z wielu segmentów. Często zdarza się, że współpraca z mniej zasięgowym twórcą, ale bardzo angażującym i ze świetnie dopasowaną grupą docelową, okazuje się dużo efektywniejsza od kreacji zrealizowanej na kanale o milionowych zasięgach. Wielu mniejszych twórców ma bardzo hermetyczną grupę odbiorców zainteresowanych danym tematem. Społeczność zgromadzona wokół profilu o ściśle określonej tematyce będzie świetnym środowiskiem do realizacji kampanii mniejszego podmiotu, który działa w tej branży. Sukces tkwi w umieszczeniu marki w idealnym dla niej kontekście i dopasowaniu komunikatu do odbiorców.

Warto pamiętać o tym, że każdy twórca ma swój konkretny wizerunek i wiele elementów charakterystycznych, które stali widzowie doskonale znają. Trzeba więc zagłębić się w sposób komunikacji danego twórcy i możliwie najlepiej wpisać w tę relację swój komunikat.  Najlepsze kreacje to takie, w których twórca lubi daną markę i poleca ją, bo zna jej wartość. Takiej autentyczności oczekują odbiorcy.

Planowanie współpracy z influencerami

W planowaniu współpracy z influencerami szczególnie ważne jest myślenie out of the box. Kto powiedział, że influencerka z segmentu beauty może zareklamować tylko szminkę czy puder, a gamer nie odnajdzie się w poza-gamingowym świecie? Twórcy chętnie podejmują się tematów, które na pierwszy rzut oka nie wiążą się bezpośrednio z poruszaną przez nich tematyką: Youtuberka-makijażystka przygotowała różne stylizacje pasujące do bohaterki filmowej (przy promocji premiery nowego filmu), gamerzy odtworzyli w grze Minecraft kopię Puszczy Białowieskiej (przy współpracy z Greenpeace), twórca popularnonaukowy wytłumaczył, opierając się o naukowe podstawy, jak działa i skąd się bierze łupież – oraz jak się go pozbyć (przy współpracy z marką Head & Shoulders).

Wyznacz cel przy współpracy z influencerem

Błędem w doborze influencera do marki jest kierowanie się zasłyszanymi informacjami, bez bazowania na sprawdzonych danych. Wiele platform udostępnia narzędzia do rozszerzonej analityki, które są w tym procesie bardzo pomocne. Istnieją też dedykowane narzędzia badawcze, takie jak np. InfluTool, który pozwala na sprawdzenie statystyk danego twórcy.

Bardzo istotne jest także jasne wyznaczenie celu, do którego marka dąży. W zależności od tego łatwiej jest dopasować twórcę, który przykładowo ma bardzo zaangażowaną społeczność, silny wizerunek, dobrze czuje się w działaniach online z odbiorcami lub ma pozytywny odbiór w mediach tradycyjnych. Konkretne określenie założeń kampanii przekłada się bezpośrednio na jej sukces. Warto jest także szukać twórców, którzy mogą zostać ambasadorami naszej marki. Coraz więcej marketerów decyduje się na współprace długofalowe. Takie działania są najefektywniejsze, ponieważ prócz zasięgu twórcy, marka korzysta także z jego wizerunku, co finalnie przekłada się również na lojalność wobec marki wśród jego odbiorców.

Chcesz podjąć z nami współpracę?

Jeżeli chcesz dołączyć do naszej sieci lub podjąć współpracę z danym twórcą – wystarczy, że napiszesz do nas wiadomość!