Baza wiedzy / najlepsze praktyki

Optymalizacja słów kluczowych

Dynamiczny rozwój platformy sprawia, że konkurencyjność treści wzrasta w każdej kategorii tematycznej.  Dzięki algorytmom polecania, do odpowiedniego użytkownika trafia odpowiedni content.

Jak dopasować content do odbiorcy, zwiększyć liczbę wyświetleń i zadbać o optymalizację z wykorzystaniem słów kluczowych na YouTubie? 

YouTube Studio – czym jest? 

YouTube Studio, to skarbnica wiedzy dla Twórców, w której można sprawdzić interesujące metryki. Oferuje niezwykle rozbudowane narzędzia analityczne, wyprzedzając konkurencję. Dzięki panelowi można m.in.: przyjrzeć się ogólnej kondycji kanału, dokładnie przeanalizować każdy z filmów oraz informacje, w jaki sposób widzowie trafiali na treści, jak długo oglądali materiały, czy zasubskrybowali kanał podczas oglądania, w którym momencie decydowali się wyłączyć film, jakie inne treści na platformie oglądają, w jakim są wieku oraz z jakiego kraju pochodzi dane wyświetlenie.

Zdecydowanie ułatwia to:

  • Analizę dynamiki przyrostu wyświetleń danego filmu od jego publikacji,
  • Opracowanie strategii zwiększenia wyświetleń na kanale,
  • Porównywanie wyniku z poprzednimi materiałami na kanale oraz mierzenia wyników w dłuższej perspektywie czasowej,
  • Kontrolowanie ewentualnych zmian w sposobie konsumpcji treści przez widzów na przestrzeni ostatniego roku.

Na to, czy i w jaki sposób treści są rekomendowane odbiorcom wpływają setki czynników. Należy jednak pamiętać, że waga poszczególnych składowych różni się w zależności od obecnego etapu rozwoju kanału.

Optymalizacja słów kluczowych na YouTubie.  

Zarówno kanał, jak i pierwsze publikacje, powinny opierać się na słowach kluczowych, które odzwierciedlać będą tematykę treści. 

Ten pierwszy jest nośnikiem informacji i opiera się na słowach kluczowych, które mogą wyszukiwać odbiorcy. Na tej podstawie algorytmy zauważą, że materiał  pokrywa się pod kątem słów kluczowych z treściami z kanałów o tematyce filmowej. Stanowić to może bodziec do tego, że to właśnie ten film pojawi się jako rekomendowany do dalszego oglądania obok innych recenzji filmowych. Drugi tytuł nie przekazuje żadnych informacji, które mogłyby jakkolwiek nakierować algorytmy na tematykę treści.Każdy autor, tworząc swój kanał, powinien myśleć strategicznie, tworzyć na swoim kanale ekosystem, który przedłużać będzie kontakt odbiorców z materiałami.

Playlisty, jako narzędzie do uporządkowanie filmów.

Na tym polu YouTube również oferuje pomocne narzędzia. Łączenie materiałów w playlisty tematyczne w odpowiedni sposób wyeksponuje je za pośrednictwem strony głównej kanału. Niech treści korespondują ze sobą tematycznie.

Dzięki temu wykorzystując narzędzia takie jak ekrany końcowe (interaktywne elementy w czasie ostatnich 20 s materiału), czy też karty (pojawiające się w prawym górnym rogu podczas oglądania filmu) można przekierować widzów z materiału A na materiał B. To wszystko przedłuży czas, który widzowie spędzą z materiałami, dzięki czemu kanał zgromadzi cenny watchtime.

Z czasem, gdy kanał zaczyna gromadzić wyświetlenia, proporcje zaczynają się odwracać. Mniejsze znaczenie mają „suche” słowa klucze, a znacząco ważniejsze stają się informacje o odbiorcach treści.

Funkcje społecznościowe zwiększające zaangażowanie na YouTubie. 

Twórca musi dbać o lojalizację odbiorców i budować z nimi relację. Dzięki temu chętniej wrócą po kolejne filmy. Warto wykorzystywać dodatkowe narzędzia, które oferuje platforma, takie jak:

  • Karta Społeczność (przestrzeń do publikacji ankiet oraz postów w formie tekstowe lub foto),
  • YouTube Stories (krótkie formy wideo dostępne dla odbiorców przez 7 dni od publikacji, podobne w swojej formule do Instagram Stories)
  • YouTube Shorts (wertykalne materiały wideo z możliwością dodania muzyki i dodatkowych efektów).

Jak działa algorytm YouTube?

Algorytmy platformy wiedzą, do jakich widzów trafiły poprzednie filmy, jakiego typu treści oglądają oni najczęściej, jakie pomijają, w jakim są wieku i na jakim typie urządzenia używają YouTube’a. Odbiorcy platformy są profilowani na podstawie wielu czynników. Mając o nich wiedzę, algorytmy zaraz po publikacji filmu potrafią ocenić, jakim widzom powinni zarekomendować dany materiał, a jakim nie. 

Tekst pierwotnie ukazał się na łamach 21 numeru magazynu „Social Media Manager”. 

Autor
Marcin Pyć
Podziel się

RAPORT

„6 kategorii 11 000 różnic”

NAJWIĘKSZA ANALIZA polskiego youtube’a

11 511
przeanalizowanych wideo

6 kategorii youtuberów
21 eksperckich komentarzy
17 case studies
104 strony

Pobierz
Pobierz raport
Raport

Influencer marketing na YouTube

Największa analiza wideo polskich twórców

11 151 przeanalizowanych wideo
6 kategorii YouTube
21 eksperckich komentarzy
17 case studies
106 stron

Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu. Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego serwisu wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w polityce prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki lub opuszczenie serwisu.

OK