Baza wiedzy / możliwości współpracy

Jak dobrać idealnego influencera do Twojej marki

Dobrze dobrany influencer z całą pewnością wzmacnia zarówno wiarygodność jak i zasięg marki. Według Econsultancy 73% marketerów uważa, że dopasowanie odpowiedniego influencera do marki to jedno z największych wyzwań. Dla tych, którzy jeszcze nie zdecydowali się na współpracę z influencerami, bo nie potrafią znaleźć twórcy, który najlepiej wpisuje się w koncepcję ich marki, przygotowaliśmy krótki poradnik. O tych krokach nie można zapomnieć, jeśli chcemy stworzyć duet doskonały!

Poznaj świat YouTube i odkryj jego potencjał
Jednym z podstawowych błędów, jakie popełniają marki, stawiając pierwsze kroki w influencer marketingu, jest przyjmowanie bardzo wąskiej perspektywy w doborze twórcy do kampanii. Klient, który zgłasza się przykładowo do sieci partnerskiej, często ma już pewną wizję tego, kto do planowanej kreacji będzie najlepiej pasował. Oczywiście nie ma nic złego w byciu zdecydowanym i konkretnym, pod warunkiem, że ta pewność uzasadniona jest ugruntowaną wiedzą na temat YouTube i znajomością twórców. Wiele marek skupia swoje zainteresowanie wokół największych influencerów, których twarze znają z mediów. Rynek jest jednak znacznie większy, a wśród ogromnej społeczności youtuberów funkcjonują nie tylko topowe gwiazdy, ale także średnio zasięgowi twórcy, którzy tworzą treści na równie wysokim poziomie. Dobry research powinien być pierwszym krokiem w planowaniu działań. Wyręczyć może nas w tym sieć partnerska, zrzeszająca influencerów z wielu segmentów. Często zdarza się, że współpraca z mniej zasięgowym twórcą, ale bardzo angażującym i ze świetnie dopasowaną grupą docelową, okazuje się dużo efektywniejsza od kreacji zrealizowanej na kanale o milionowych zasięgach. Wielu mniejszych twórców ma bardzo hermetyczną grupę odbiorców zainteresowanych danym tematem. Społeczność zgromadzona wokół kanału o ściśle określonej tematyce będzie świetnym środowiskiem do realizacji kampanii mniejszego podmiotu, który działa w tej branży. Sukces tkwi w umieszczeniu marki w idealnym dla niej kontekście i dopasowaniu komunikatu do odbiorców.

Warto pamiętać o tym, że każdy twórca ma na YouTube zbudowany konkretny wizerunek i wiele elementów charakterystycznych, które stali widzowie doskonale znają. Trzeba więc zagłębić się w sposób komunikacji danego twórcy i możliwie najlepiej wpisać w tę relację swój komunikat. Przykładem może być Marco Kubiś. Twórca, który prowadzi kanał o tematyce paranormalno-lifestylowej. Jego widzowie są pewni, że bez jednej rzeczy Marco nie jest w stanie żyć i jest to… kawa! Lokowanie takiego produktu nikogo by nie raziło, budziłoby zdecydowanie pozytywne skojarzenia. Inaczej stałoby się, gdyby – bez wiedzy na temat youtubera – o takie samo lokowanie upierał się producent np. herbaty. Najlepsze kreacje to takie, w której twórca lubi daną markę i poleca ją, bo zna jej wartość. Takiej autentyczności oczekują odbiorcy.

Nie trzymaj się utartych schematów

W planowaniu współpracy z influencerami szczególnie ważne jest myślenie out of the box. Kto powiedział, że youtuberka z segmentu beauty może zareklamować tylko szminkę czy puder, a gamer nie odnajdzie się w poza-gamingowym świecie? Twórcy chętnie podejmują się tematów, które na pierwszy rzut oka nie wiążą się bezpośrednio z poruszaną przez nich tematyką: Youtuberka-makijażystka przygotowała różne stylizacje pasujące do bohaterki filmowej (przy promocji premiery nowego fi lmu), gamerzy odtworzyli w grze Minecraft kopię Puszczy Białowieskiej (przy współpracy z Greenpeace), twórca popularnonaukowy wytłumaczył, opierając się o naukowe podstawy, jak działa i skąd się bierze łupież – oraz jak się go pozbyć (przy współpracy z marką Head & Shoulders). Youtuberzy rozrywkowi nie boją się też mówić o z pozoru trudnych kwestiach, jak np. stosowanie środków antykoncepcyjnych. Świetnie z tym tematem poradził sobie Ajgor Ignacy, który w przystępny sposób i z właściwym sobie poczuciem humoru opowiedział historię ukazującą konsekwencje braku antykoncepcji. Film powstał we współpracy z marką Durex i spotkał się bardzo pozytywnym odbiorem widzów.
Mitem jest też, że na YouTube rację bytu mają tylko rozrywkowe treści. Segment popularnonaukowy i edukacyjny to bardzo popularna kategoria, a przykładem mogą być współprace z państwowymi instytucjami. Projekt “Finansoaktywni. Misja: Uczciwie płacę podatki” – program edukacyjny dla uczniów i nauczycieli gimnazjów zrealizowany przez Piotrka Ziemniaka Latałę, na zlecenie Ministerstwa Finansów. Twórca tłumaczył swoim odbiorcom, w jaki sposób mogą zacząć nagrywać swoje pierwsze fi lmy – wywiady, sondaże, wystąpienia publiczne czy wreszcie, jak stworzyć swój kanał na YouTube. Innym przykładem jest kampania dla Ministerstwa Cyfryzacji, w której Kaluch, youtuber z segmentu gamingowego, podjął się promocji programowania oraz kodowania wśród polskiej młodzieży

Wyznacz cel i postaw na rzetelną wiedzę

Błędem w doborze influencera do marki jest kierowanie się zasłyszanymi informacjami, bez bazowania na sprawdzonych danych. YouTube udostępnia narzędzia do rozszerzonej analityki, które są w tym procesie bardzo pomocne. Istnieją też dedykowane narzędzia badawcze, takie jak np. InScore, który pozwala na pomiar wizerunku youtuberów oraz oszacowanie efektów, jakie przyniesie kampania dla danej marki z ich udziałem.

Bardzo istotne jest także jasne wyznaczenie celu, do którego marka dąży. W zależności od tego, łatwiej jest dopasować twórcę, który przykładowo ma bardzo zaangażowaną społeczność, silny wizerunek, dobrze czuje się w działaniach online z odbiorcami lub ma pozytywny odbiór w mediach tradycyjnych. Konkretne określenie założeń kampanii przekłada się bezpośrednio na jej sukces. Warto jest także szukać twórców, którzy mogą zostać ambasadorami naszej marki. Coraz więcej marketerów decyduje się na współprace długofalowe. Takie działania są najefektywniejsze, ponieważ prócz zasięgu twórcy, marka korzysta także z jego wizerunku, co finalnie przekłada się również na lojalność wobec marki wśród jego odbiorców.

Autor
Marta Majchrzak
Podziel się
Polecamy

Czytaj także

Newsletter
Bądź na bieżąco

Mamy 5-letnie doświadczenie w pracy z influencerami, dostęp do danych 570 najpopularniejszych kanałów YT w Polsce i realizujemy śr. 4 kampanie dziennie. To ogromna ilość wiedzy, którą chętnie się z Tobą podzielimy. Chcesz? 🙂