Baza wiedzy / możliwości współpracy

Angażuj – nie reklamuj, Online Marketing Polska

Jeszcze w tym roku liczba widzów cyfrowego wideo na świecie ma sięgnąć 695,5 miliona, a do końca 2017 ma zwiększyć się do 732,4 milionów. Wideo jest obecne we wszystkich serwisach społecznościowych (Facebook generuje około 8 miliardów wyświetleń wideo każdego dnia), jednak bezsprzecznie lider tego formatu jest jeden! YouTube jest 3 na liście najchętniej oglądanych stron na świecie i korzysta z niego ponad miliard użytkowników. Statystyki z naszego rodzimego rynku nie odbiegają od światowych. Jak wynika z raportu opracowanego przez Gemius w lipcu bieżącego roku, YouTube dociera do 73,5% użytkowników internetu w Polsce. Co więcej, jak pokazują badania Mobience z sierpnia br., serwis utrzymuje pozycję lidera wśród aplikacji mobilnych.

Youtuberzy, obecni dziś we wszystkich kanałach komunikacji, jak Instagram, Snapchat, Facebook, budują wokół siebie lojalną i zaangażowaną grupę odbiorców. Pokazują kulisy swojego życia i pracy, wchodzą w interakcje z widzami,  a co najważniejsze – są podobni do swoich odbiorców, przez co autentyczni. To do nich, nie do celebrytów, zwracają się marki, które chcą zbliżyć się do swojej grupy docelowej (na YouTube dzięki analityce i znajomości kanałów łatwo wybrać konkretną grupę, do której chcemy dotrzeć). Influencerzy dają im nie tylko swój zasięg, ale także wizerunek. To od nich marki otrzymują świetny, dopasowany i wiarygodny content. Co jeszcze może zyskać marka? Jak współpracować, żeby efekty były satysfakcjonujące dla obu stron – influencera i marki? Przyjrzyjmy się temu bliżej!

Dlaczego warto?

  1.    Autentyczność  – infuencerzy burzą bariery z odbiorcami
  2.    Dopasowanie  – oni najlepiej znają swoją publiczność – twoją grupę docelową
  3.    Oryginalność  – otrzymujesz to, czego nie zapewni Ci powielana we wszystkich mediach kreacja stworzona przez agencję kreatywnę
  4.    Zaangażowanie  – twórca wchodzi w interakcje, a twoja marka razem z nim
  5.    Opiniotwórczość – dla 72% odbiorców influencerzy są pierwszym źródłem informacji w procesie zakupowym
  6.    Natywność – dostajesz nienachalny i wartościowy content, który oglądany jest z wyboru i udostępniany znajomym

Content angażuje!

Jak czytamy w tegorocznym raporcie IAB – ponad 7,5 mln użytkowników w Polsce blokuje reklamy. Jesteśmy zdecydowanie w światowej czołówce. Jednak, co ważne, aż 73% badanych internautów zadeklarowało, że zrezygnowali by z adblockerów, gdyby reklamy były mniej natarczywe. Odpowiedzią na ten problem jest właśnie wideo content marketing! Dowód? Przyjrzyjmy się jednej z podstawowych form współpracy marki z youtuberem – lokowaniu produktu. Przykładem może być tu kreacja AbstrachujeTV dla marki EB, popularnego w latach 90. piwa, które w ubiegłym roku powróciło na rynek. Produkt pojawił się kilkakrotnie w filmie konfrontującym teraźniejszość z przeszłością, a więc w świetnym kontekście dla marki.

Zdecydowaliśmy się przyjrzeć bliżej reakcji widzów na ulokowany w filmie produkt. Dzięki współpracy z Quantum Lab mogliśmy prześledzić krok po kroku emocje towarzyszące widzowi w czasie wyświetlania konkretnych fragmentów wideo. System na podstawie mimiki twarzy i mikroekspresji mierzy rodzaj i natężenie emocji. Jak się okazało, dominującym uczuciem podczas całego filmu była intensywna radość, a cały materiał został oceniony na 8,79 na 10. W badaniu po obejrzeniu wideo spontaniczna świadomość marki wyniosła 57%. Warto dodać, że film zrealizowany dla marki został wyświetlony ponad 6 mln razy i otrzymał 90% pozytywnych ocen. W 2015 roku był najpopularniejszym filmem na polskim YouTube!

Możliwości

Możliwości współpracy z influencerami jest wiele. Wybór formy zależy przede wszystkim od tego, jaki cel stawia sobie marka. Twórcy mogą przetestować dany produkt, stworzyć odcinek z jego lokowaniem lub nagrać wideo dedykowane danym zagadnieniom. Dzielą się wrażeniami, rekomendują i wyznaczają trendy. Ich rola nie ogranicza się tylko do działań na kanałach. Są twarzami kampanii, pojawiają się na różnego rodzaju wydarzeniach, biorą udział w akcjach społecznych. Niektóre marki decydują się na stworzenie własnego kanału, a tym samym zbudowanie własnej publiczności. Najkorzystniejsze z punktu widzenia budowania zasięgu jest łączenie tych form. Gościnne wystąpienie youtubera na kanale marki przyciąga jego widzów, którzy zachęceni wartościowym contetnem, zostają na stałe.

 

Formy współpracy z twórcami:

  1. Lokowanie produktu

Zadbaj o ulokowanie produktu w dopasowanym do marki kontekście. Kluczowa jest wiarygodność przekazu.

przykład: Lisie Piekło i Play

  1. Odcinek dedykowany

Zbuduj historię, której bohaterem zostanie marka/produkt. Nie twórz kilkunastominutowych spotów reklamowych!

Przykład: Karol Paciorek i Sobieski

  1. Test/recenzja

Pozwól poznać swój produkt z najlepszej strony – 70% nastolatków ufa bardziej digital influencerom niż klasycznym celebrytom

Przykład: Adrianna Skon i Scrummy

4. Współpraca strategiczna

Nawiązując długoterminową współpracę wykorzystasz nie tylko zasięg twórcy, ale też jego wizerunek.

Przykład: Martin Stankiewicz i Coca Cola


5. Wideo interaktywne

Zwiększ zaangażowanie odbiorców twórząc kreację, która skłoni ich do podjęcia konkretnego działania.

Przykład: Terefere i Disney XD

 

  1. Kampania społeczna

Influencerzy nie tylko wyznaczają trendy, ale też kształtują postawy – przekaż swoją ideę ustami kogoś, komu ufają twoi odbiorcy.

Przykład: Martin Stankiewicz i Życiowy Przepis


Wymogi techniczne

YouTube od telewizji różni się przede wszystkim tym, że tutaj kluczową kwestią jest to, co chcesz przekazać, a nie w jakiej formie. Nawet jeśli film powstanie w jakości HD, to pozbawiony atrakcyjnej treści, nie ma szans na przebicie. Oczywiście trzeba spełniać pewne standardy, chociażby dźwiękowe. Dobry mikrofon to podstawa! Jeśli mały budżet nie pozwala na zakup profesjonalnej kamery, to nic straconego. Średniej jakości sprzęt w połączniu z dobrym oświetleniem i dobrym montażem, może zdziałać cuda. Bez względu na to, czy nagrywasz smartfonem, kręcisz ujęcia z perspektywy drona, czy testujesz technologiczne cuda w 360°, grunt żeby treść była spójna z formą, a forma była przystępna dla widza.

Nie możemy też mówić o optymalnej długości filmu. Oczywiście krótkie formy są najpopularniejsze, ale niektórzy twórcy udowadniają, że nie ma w tej kwestii granic. Kilka miesięcy temu SciFun opublikował film trwający 1h 40min. Wideo ma prawie milion wyświetleń! (https://www.youtube.com/watch?v=T1vW8YDDCSc). Radek Kotarski w kreacji dla marki Żywiec pokazał, że długie formy sprawdzają się też w przypadku w pełni obrandowanych treści. Jego 18-minutowy film „Podróż po sześciu piwnych szlakach” został wyświetlony ponad 82 tys. razy, a średni czas oglądania wynosi aż 7 minut. (https://www.youtube.com/watch?v=EZ8Zm29HQq0&feature=youtu.be)

Autor
Kamil Bolek
Podziel się
Polecamy

Czytaj także