Baza wiedzy / najlepsze praktyki

10 zasad owocnej współpracy marki z influencerem

  1. Poznaj platformę
    JelenieJajaMarki, które odzywają się i są zainteresowane współpracą, często nie wiedzą jak działa YouTube i jakie treści najlepiej się sprawdzają. Oczywiście nie wszystkie, ale zdarzają się takie, które prężnie działają w reklamie telewizyjnej, dlatego przejście na inną platformę z tym samym contentem bywa inwazyjne. Taka marka odzywa się do influencerów, z prośbą o product placement, żyjąc często w nieświadomości prosperowania tej platformy. Póki co, YouTube zaczyna wypierać telewizję, dlatego wydaje nam się, że reklamodawca powinien mieć więcej zaufania do twórcy, który od wielu lat tworzy swój kontent i najlepiej zna swoich widzów. Nie chcielibyśmy jednak, aby wyszło tak, że z naszej strony duet doskonały to zgodzenie się na wszystko, co proponuje influencer – to raczej sugestia dla niektórych marek, myślących o współpracach z twórcami YouTube, aby wspólnie sobie zaufać i czerpać z tego obopólną korzyść.
  2.  Dobierz odpowiedniego twórcę
    LifeTubeWciąż jeszcze zdarza się, że marki szukając twórcy do swojej kampanii, sugerują się jedynie liczbami, które widać na pierwszy rzut oka. Liczba subskrypcji nie jest jednak jedynym wskaźnikiem, który powinien zostać uwzględniony podczas tworzenia koncepcji, ani gwarantem skutecznej kampanii. Każdy twórca komunikuje się ze swoimi odbiorcami we właściwym sobie stylu i nie zawsze jest on spójny z koncepcją marki, której produkt będzie lokować, czy testować. Kluczem sukcesu jest dobry research (przy wsparciu sieci partnerskiej) oraz bazowanie na analityce i rzetelnych informacjach na temat twórców.
  3.  Zaufaj twórcy
    Marco KubiśBardzo często kontakt między twórcą a jego odbiorcami, to nie kwestia jednorazowej publikacji, a relacja budowana latami. Z tego powodu często będąc osobą z zewnątrz trudno określić, co może spodobać się publiczności danego twórcy, a co nie. Czasem komunikat, który wydaje się ciekawym sposobem na zaprezentowanie produktu może wywołać hejt. Z drugiej strony działania, które mogą wyglądać na pierwszy rzut oka dość dziwne, będą strzałem w dziesiątkę. Dlatego czasem warto dać twórcy wolną rękę, jeśli chodzi o szczegóły tego, jak będzie wyglądała komunikacja z jego odbiorcami. W końcu to on ma z nimi do czynienia na co dzień.
  4.  Dbaj o komunikację
    Natalia Długosz, BeksyJako twórca oczekuję, że marka udzieli mi maksimum potrzebnych informacji, żebym mogła najlepiej zaprezentować i ulokować jej produkt. Oprócz samego opisu produktu chcemy, by marka powiedziała nam jaki efekt ma przynieść kampania, do kogo ma dotrzeć, co chce osiągnąć i czego oczekują ode mnie. Ważnym jest, by marka zrozumiała, że influencer marketing różni się od klasycznych reklam i ich produkt nie będzie nigdy motywem przewodnim filmu, a jedynie kawałkiem układanki. A to, jak ten kawałek dopasujemy do reszty należy już do nas. Marki często o tym zapominają i oczekują zbyt wiele, co wcale nie przynosi więcej korzyści, a wręcz przeciwnie – sprawia, że widzowie się denerwują, bo uciekając od świata pełnego banerów trafiają do Internetu, gdzie banery… znowu się pojawiają!
  5.  Pytaj
    Blue Business MediaGdy brakuje nam czasu na dogłębny research bardzo często zwracamy się o pomoc do przedstawicieli innych marek. Firmy, które przeprowadziły kampanie influencer marketingowe są kopalnią wiedzy dotyczącą dotyczącą blasków i cieni współpracy z ambasadorami. Są w stanie kogoś polecić, doradzić, przekazać dobre rady i taktyki lub zwyczajnie przedstawić case study na bazie własnych doświadczeń, a to pozostaje największą wartością dla firm.
  6.  Szanuj Czas
    Rafał MasnyO ile z większością błędów, jakich dopuszczały się marki, jest już coraz lepiej, tak z czasem na napisanie, przygotowanie i nagranie filmu wciąż jest kiepsko. Na film składa się wiele elementów, a bardzo często youtuberzy nie mają dużych ekip odpowiedzialnych za produkcję. Często zdarza się też, że etap akceptacji scenariusza tak się wydłuża, że zaczyna zjadać czas na produkcję. Jeżeli damy obydwu stronom odpowiedni czas, to uważam, że będzie można rozwiązać, każdy inny problem z tej listy. Natomiast gdy czasu jest za mało, szansa na pojawienie się innych punktów z tej listy drastycznie rośnie.
  7.  Wyjdź poza YouTube
    LifeTubeYouTube to świetne miejsce na komunikację marki, m.in. dlatego, że pozwala na długi czas zatrzymać uwagę widza na obrandowanym przekazie. O jego sile już niewielu trzeba przekonywać, ale warto spojrzeć szerzej na infleuncer marketing. Dzisiaj twórcy są obecni na wszystkich platformach – skupiają swoje społeczności na Facebooku, Instagramie, czy Snapchacie. Każdy z kanałów daje inne możliwości i realizuje inne cele. Przykładem może być niestandardowa akcja marki Coca Cola, która udostępniła swoje konto na Snapchacie twórcom kanału AbstrachujeTV, którzy zabrali swoich fanów na festiwal Audioriver. Profil klienta po zakończonej współpracy awansował na 4. miejsce w rankingu najpopularniejszych marek na tej platformie.
  8.  Traktuj YouTube poważnie
    LifeTubeJeszcze całkiem niedawno współpraca z influencerami była traktowana po macoszemu. Tego rodzaju działania stanowiły ułamek dużych koncepcji kreatywnych. Sposób postrzegania udziału twórców w kampaniach znacznie się zmienił, bo influencer marketing to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku i jeden z najlepszych kanałów pozyskiwania klientów. Warto pamiętać, że najlepsze efekty przynosi długoterminowa, strategiczna współpraca z twórcami, która pozwala marce korzystać nie tylko z ich wizerunku, czy zasięgu, ale przede wszystkim z ich autentyczności i zaangażowania, jakie wzbudzają.

  9.  Zaufaj sieci partnerskiej
    LifeTubeRolą sieci partnerskiej nie jest jedynie pośredniczenie w kontakcie influencera z marką. Jeśli podejmujesz współpracę z twórcą zrzeszonym w sieci, otrzymujesz wsparcie w realizacji kampanii – od A do Z. Sieć partnerska pomaga w dopasowaniu influencera do marki, opracowaniu koncepcji i stworzeniu strategii komunikacji, odpowiedniej dla grupy docelowej, na wszystkich kanałach. LifeTube odpowiada także za kreację i produkcję filmów. Zespół managerów czuwa nad całym procesem i pilnuje, aby wszystko przebiegało zgodnie z umową. Estymujemy efekty, ustalamy KPI, a agencjom i domom mediowym dostarczamy pełen raport, zawierający wyniki kampanii.
  10.  Myśl długofalowo
    Blue Business MediaTak jak trudno jest bez briefu przygotować się infl uencerowi do promocji danego produktu, tak też trudno zagłębić się w daną markę bez odpowiedniej ilości czasu. Dlatego współprace długofalowe stają się bardziej istotne niż jednorazowe „strzały”. Tak jak obserwatorzy przyzwyczajają się, że influencer ‘żyje’ z daną marką na co dzień, tak też marka, jeśli obie strony spędziły więcej czasu na docieraniu się, czuje się bardziej bezpieczna zarówno jeśli idzie o wyniki kampanii jak i efektywność dalszej współpracy.
Autor
Marta Majchrzak
Podziel się